Hur gör jag första gången när jag skall träna med knipkulor?

Första gången du tränar med knipkulor så rekommenderar vi att du ligger ner på rygg med lätt böjda ben.

  • Använd med fördel glidmedel till knipkulorna, ta även lite glidmedel runt slidöppningen.
  • Sära på blygdläpparna och för in den första kulan. Andas lugnt och var avspänd.
  • Prova att knipa några gånger och känn efter hur det känns att ha knipkulan i dig.
  • Knip endast med bäckenbottenmuskulaturen. Alltså inga andra muskler. Kan dock kännas ytterst lite i magen.
  • För sedan in den andra kulan om det nu är två kulor.
  • Testa sen att knipa några gånger runt kulorna så märker du hur musklerna arbetar.
  • Öka sen antalet sekunder du kniper.
  • I början räcker det med 10 minuters övning.
  • Inget ovanligt att du kommer få träningsvärk i början, känns ungefär som mensvärk.
  • Bra filmer med olika knipövningar har ni på vår sida ”knipövningar”
  • På första sidan finns det populära knipkulor.

Nästa steg med era knipkulor

När du kan hålla ett fast tag om kulorna liggandes kan du gå vidare.

  • Ställ dig upp och testa att knipa i olika tidsintervaller.
  • Testa att gå runt med kulorna i dig. När du går runt så skall du försöka knipa runt kulorna.
  • Försök att klämma så att knipkulorna åker längre in. Slappna sen av och du känner hur de åker ner, knip då igen. Efter någon sekund kan du klämma så de åker längre in igen och fortsätta några gånger.
  • Variera takten. Öva i cirka 20 minuter.
  • Ni kommer märka när ni övat, att musklerna blir bättre och bättre.
  • Läs på våra andra sidor om olika övningar och vilka knipkulor som passar just dig.
  • Det finns många fördelar med vältränat bäckenbotten, läs gärna mer om det på vår andra sida.

Frågor och svar

  • Connector.

    Hur ofta skall jag träna?

    Ni bör inte vänja kroppen med att använda knipkulor jämt. Vi rekommenderar att ni börjar med 3 pass om dagen, ca 10 min för varje pass. När ni har blivit bättre kan ni utöka till 20 min.

  • Connector.

    Vad gör jag för fel om knipkulorna åker ut?

    Du har helt enkelt för svaga muskler, träna mer. Börja med att ligg ner, förmodligen krystar du istället för att knipa. Prova olika sätt för att du ska behålla kulorna.

  • Connector.

    Om jag redan har läckage, hur ofta skall jag då träna?

    Då rekommenderar vi er att träna minst fyra gånger per dag.

  • Connector.

    Jag har tränat mina 20 veckor med knipkulor men har fortfarande problem

    Då bör du kontakta din gynekolog. Det är dock mycket ovanligt att det inte skulle bli någon förbättring alls.

  • Connector.

    Jag hittar inte min knipmuskel, hur gör jag?

    Om du kissar så kan du hålla igen några sekunder. De muskler som håller igen är dina knipmuskler.

  • Connector.

    Vilka muskler skall jag spänna när jag gör mina övningar med knipkulor?

    Du skall endast spänna med könet, inga andra muskler skall spännas.

  • Connector.

    Stämmer det att om jag tränar mina knipmuskler så kan jag få mina orgasmer att bli längre och starkare?

    Det stämmer helt och hållet.

  • Connector.

    Behöver jag verkligen använda knipkulor?

    Det är väldigt bra att du använder dig av knipkulor då du lättare hittar rätt muskel att knipa med. De går även att använda som ren njutning.