Män bör göra knipövningar

Det är väldigt bra att ni börjar i tid med era knipövningar då ni ev. slipper besvär framöver. Det är ganska vanligt i Sverige att män lider av urinkontinens, närmare bestämt lite över 100.000 män i Sverige lider av detta.

Urinkontinens är vanligast hos den äldre mannen, som tur är det relativt ovanligt med urinkontinens i yngre åldrar. Vid 75 års ålder är det nästan lika vanligt för män som hos kvinnor. Anledningen till att kvinnor drabbas i högre grad än män är att män har ett starkare bäckenbotten och en prostatakörtel som tätar runt kring urinröret.

Knipövningar för män påminner en del om de övningar som är för kvinnor då den viktiga skillnaden att knipkulor inte används.

 

Hur skall du nu träna för att bli av med din inkontinens?

  • Det första du skall börja med är att minska ditt vätskeintag och även dra ner på kaffedrickandet. Det är även bra att ni inte dricker så mycket kolsyrat vatten/läsk.
  • När du börjar med dina knipövningar så är det bra att du börjar liggandes med uppdragna knän, sen när du hittat rätt muskel så kan du göra det i vilken ställning som helst. Knip ihop slutmuskeln runt ändtarmen, sen kniper du framåt runt urinröret som om du skulle knipa av urinstrålen. Knip,lyft muskulaturen uppåt och inåt
  • Området kring ändtarmen är en bra utgångspunkt när du ska göra dina knipövningar. Fokusera på ändtarmen och knip. Pungen och penisen lyfts upp lite då. Knip i några sekunder och vila sen. Fortsätt sen 10 gånger. Knipet skall inte kännas i skinkorna eller magen.
  • Om du har svårt att hitta knipmuskeln så kan du testa att kissa och sen avbryter du kissandet. Där har du knipmuskeln.
  • En gång per träning ska du knipa så länge du kan. Efter lite träning klarar du av att knipa mellan 30-60 sekunder.
  • Försök göra detta till en rutin och gör den en gång per dag,
  • Prova att hålla dig i cirka tre timmar och kissa sen ca 2-3 deciliter varje gång. Sen väntar du tre timmar och kissar lika mycket.
  • När du blir ordentligt nödig så prova att göra tåhävningar, då lugnar blåsan ner sig.

Ett stärkt bäckenbotten gynnar ditt sexliv, du får lättare erektion och du kommer också att hålla utlösningen längre.