Hur ska jag göra mina knipövningar?

Alla kvinnor borde veta att ett vältränat bäckenbotten är en rikedom. Det blir så pass mycket lättare att göra sina knipövningar när du efter några månader kommer må fantastiskt bra och åter igen har kontroll över ditt underliv. Även om ni har kontroll på ert underliv så är det aldrig fel att fortsätta med era övningar livet ut. Ni kommer må så mycket bättre av det. Det fina är att knipövningar har många bra bieffekter, ni får mindre ont i ryggen, en tajtare slida och plattare mage.

Vi kommer nedan att visa er i text, bild och videoklipp hur ni skall göra era knipövningar. För att underlätta att ni gör rätt från början så rekommenderar vi er att köpa ett par knipkulor då ni genast märker att ni använder rätt muskler.

  • Tänk på att det är bara bäckenbottens muskler som skall spännas. Alla andra muskler(magen,lårens insida och sätet) skall vara avspända. Ett tips är att lägga en hand på magen för att kontrollera att magmusklerna är avspända. Men var observanta på att det kan dra lite i magområdet. Känn även efter på lårens insida och sätet att det är avspänt.
  • Andas regelbundet och lugnt. För att inte hålla andan så kan vi tipsa er att sjunga eller varför inte prata med någon eller dig själv.
  • I början krävs det mycket koncentration. Börja därför att träna hemma och när ni sedan behärskar träningen så kan ni göra den var och när som helst.
  • Det är bra om ni skapar någon daglig rutin när ni skall utföra övningarna, exempelvis efter frukosten. Valet är ert.

 

 

Nybörjarguide för att finna knipet

Tänk på att du måste vara mycket koncentrerad i början när ni börjar med era knipövningar. För att ni inte skall göra fel är det bästa knepet att använda er av knipkulor när ni tränar ert bäckenbotten. Nedan går vi genom några bra nybörjarövningar. Vad skall jag tänka på när jag använder knipkulor för första gången? Det får du svaret på om du besöker vår sida om träna med knipkulor.

 

  • ”Blixtlåset”. Börja med att knip med ändtarmens slutmuskel. Fortsätt därefter med att knipa framåt, förbi slidans och urinrörets öppning och fram mot blygdbenet. Det sista ni skall göra i denna övning är att ni lyfter bäckenbotten i riktning mot naveln. Denna spänning skall du hålla i två sekunder och därefter skall du slappna av i två sekunder innan du upprepar ovanstående.
  • Några saker att tänka på när du utför ”Blixtlåset”. Börja försiktigt med liten kraft när du kniper så att du arbetar med de rätta musklerna. Gör denna övning ca 10 gånger, 3 gånger om dagen. Du ska i denna övning känna knipet som om du stänger ett blixtlås bakifrån, fram och upp.

blixtla%cc%8aset

  • ”Knip från foten”. Knipet börjar här från foten. Stå upp och lyft sen tårna, du aktiverar då insidan av låren hela vägen upp till bäckenbotten. Du aktiverar knipet genom att bara lyfta tårna. Kom upp sen och gå endast på dina tår. Gå runt på endast dina tår, sträck på dig. Gå sen vanligt och avsluta sen att att gå runt på tårna och sträck på dig. Ha som vana att alltid sträcka på dig.

knipfra%cc%8anfoten          sta%cc%8a-pa%cc%8a-ta%cc%8arna

 

  • ”Tantraknipet”. Sitt på en stol med händerna på låren. Var rak i ryggen. Börja med att lyfta upp kring ändtarmen, uppåt och inåt, viktigt att ni håller kvar lyftet och tänk på att andas(andas in när ni lyfter). Håll kvar det här lyftet och lyft sen klitoris, uppåt och inåt och även det här lyftet håller du kvar för att avsluta med det sista lyftet som är perineum(mellan ändtarmen och könsorganet) uppåt och inåt och även detta lyftet håller du kvar. Och sen slappnar du av i hela bäckenbotten. Upprepa ca 3 gånger i din egen takt.

stol

 

 Filmer med bra knipövningar

Alla övningar som vi presenterar nedan görs bäst med knipkulor. Ni får känna er fram så att det känns bekvämt. Det ska inte göra ont.

De första fem filmerna är om att ”Hitta knipet”.

De här tre filmerna kallas för ”Varjedagknipet”.

De sista två filmerna handlar om hur du kniper för att tajta slidan.