Vältränat bäckenbotten

Ett vältränat bäckenbotten kommer att hjälpa dig att få bättre kontroll på urinblåsan och tarmen. Liksom alla andra muskler i kroppen kommer bäckenbotten att bli starkare med träning. Det är viktigt för både kvinnor och män att ha ett stärkt bäckenbotten.

Ett stärkt bäckenbotten ger som sagt många fördelar, nedan visar vi er:

  • Minskar risken för framfall. Hos kvinnor kan detta kännas som en utbuktning i slidan. En känsla av tyngd och obehag. Hos män kan det kännas som en utbuktning i ändtarmen. En känsla av att behöva använda sina tarmar när man i själva verket inte behöver.
  • Återhämtningen efter en förlossning tar inte lika lång tid.
  • Återhämtningen efter gynekologisk kirurgi hos kvinnor förbättras snabbare och hos män efter en prostataoperation.
  • Ökar den sexuella känslan och det blir lättare att få orgasm
  • Ökar den sociala tilliten samt förbättrar livskvalitén.

Innan du börjar träna ditt bäckenbotten är det viktigt att du hittar bäckenbottenmuskulaturen. När du kissar så ska du hålla igen några sekunder. De muskler som håller igen är dina knipmuskler. När du sedan gör knipövningar så rekommendera vi dig att träna med knipkulor då det underlättar betydligt så att du känner att du kniper ordentligt runt knipkulorna, på så vis känner du att du lättare arbetar med rätt muskler.